Kernvisiecoach Ilse helpt kinderen met leeruitdagingen: ‘Ze zijn niet gedoemd om daar hun hele schooltijd last van te hebben’

Dit sluit niet aan bij de natuurlijke leerstijl van het kind, waardoor het gehoopte resultaat, na lang en hard werken, uitblijft en een kind zich steeds onzekerder voelt. ‘Leren gaat het beste gaat als je gebruik maakt van je eigen kracht en talent, aldus Ilse. In mijn praktijk leer ik de kinderen de techniek van de Kernvisie methode, zodat zij deze zelfs jaren later nog toe kunnen passen! Ze krijgen weer grip op het eigen leerproces en leren wordt weer leuk!’.
Kinderen met een leeruitdaging ervaren vaak het gevoel ‘niet goed genoeg’, ‘anders’ of ‘dom’ te zijn. Ze willen er 'gewoon' graag bij horen en niet ‘anders’ zijn. Het gevoel wordt versterkt als het kind om zich heen ziet dat het andere kinderen wel lukt. Ze gaan twijfelen over zichzelf, voelen schaamte en worden onzeker. Dit kan veel gevolgen hebben, zoals hoofd- en buikpijn, niet naar school willen, concentratieproblemen of faalangst, maar het kan ook leiden tot zich juist veel stoerder voordoen dan ze zich voelen.
Onlangs heeft Ilse haar praktijk geopend in Strijen, Hoeksche Waard. Kinderen in de basisschoolleeftijd staan aan de basis om hun eigen identiteit en karakter te vormen, doordat ze ontdekken wat ze belangrijk vinden, waar ze in geloven en door zichzelf te vergelijken met leeftijdsgenootjes. De hobbels die kinderen ervaren op school, een label of diagnose wordt op deze manier een deel van deze identiteit: het beïnvloedt niet alleen hoe zijn of haar eigen familie, leeftijdsgenootjes, juffen en meesters en de verdere omgeving naar het kind kijkt en reageert, maar het beïnvloedt zeker ook de manier waarop het kind naar zichzelf kijkt, hoe het zou moeten gedragen en wat het wel of niet kan leren.
Trajecten voor het daadwerkelijk vaststellen van diagnoses zijn niet eenvoudig en is een lange weg. Daarna zijn er nog de wachtlijsten. Deze trajecten beslaan vaak meerdere schooljaren van het kind en hebben een behoorlijke impact, een tijd waarin de leeruitdaging zeker niet minder wordt en het zelfvertrouwen van het kind in zijn eigen kunnen niet meer.
‘Het kan ook anders, zo zegt ze: Ik ben er zeker van dat dyslexie en andere leerproblemen niet het gevolg zijn van een tekort of onvermogen, maar van een andere leerstijl. Deze kinderen denken en leren door te associëren en te visualiseren. Het zijn vaak praktische denkers, die leren vanuit het grotere plaatje. Voordat ze beginnen, willen ze het einddoel scherp hebben en om het overzicht te houden maken ze graag verbanden’. Een manier die niet goed aansluit bij de manier waarop school de lesstof aanbiedt.
‘En juist dáár ontstaat de leeruitdaging, zo zegt ze’. In haar praktijk maakt Ilse tijd voor alle kinderen met leeruitdagingen, met of zonder diagnose, verklaring of label. Ook als er sprake is van het tegelijkertijd aanwezig zijn van verschillende aandoeningen.
Door één op één met het kind, in aanwezigheid van een ouder, te werken in een kort en krachtig coaching traject, leert het kind zijn leeruitdagingen om te buigen naar een passende natuurlijke manier van leren door bewust beter gebruik te maken van zijn eigen kracht en talent. De Kernvisie methode is geschikt voor alle leeftijden, juist om dat deze methode handvatten geeft hoe het kind het beste kan leren. Hierdoor maakt het niet uit of een kind bezig is met eenvoudige woordjes in groep 3, of dat het in groep 8 zit.
Ook scholieren, die makkelijk door de basisschooltijd zijn gerold en nu in het voortgezet onderwijs vastlopen hebben baat bij de technieken die in het coaching traject aanbod komen. Kinderen komen zo wel tot automatiseren van de lesstof, wat nodig is om vanzelfsprekend te kunnen lezen, spellen en rekenen.
Waar ik het voor doe? Dat een kind na de eerste sessie weggaat met een lach op zijn gezicht en het besef ‘het ligt niet aan mij!’. Dat vertrouwen dat maakt dat ze weer open staan om nieuwe dingen te willen leren! Voor een kind met zelfvertrouwen ligt de wereld aan zijn voeten!
Voor meer informatie of het maken van een afspraak, kan contact opgenomen worden met Ilse kinder- en jongerencoaching, e-mail info@coachingilse.nl. Meer informatie is ook te vinden op www.coachingilse.nl
Ilse Kinder- en Jongerencoaching
Lambertusstraat 20
3291 GR Strijen
tel: 06-48073295
www.coachingilse.nl