Korteweg krijgt vrijliggend fietspad en wordt breder
ZUID-BEIJERLAND - De gemeenteraad koos dinsdagavond voor een bredere Korteweg in Zuid-Beijerland met er naast een vrijliggend fietspad. Fietsers hoeven straks niet meer een weg te delen met het drukke auto- en vrachtverkeer. Daarmee wordt deze route een stuk veiliger voor hen.
Wethouder Harry van Waveren (mobiliteit) is tevreden met het genomen besluit. “Na een lang en zorgvuldig traject met omwonenden en grondeigenaren is het fijn dat er nu een besluit ligt. Dit besluit is vooral positief voor fietsers die dagelijks gebruik maken van de drukke Korteweg. Want deze weg is de verbindende schakel tussen de Provincialeweg naar de A29 en de wegen naar de dorpen aan de westkant van de Hoeksche Waard.
Een bredere Kortweg draagt bij aan een betere doorstroming en goede bereikbaarheid van dit deel van de Hoeksche Waard. Dat past binnen de doelstellingen die we nastreven op het gebied van mobiliteit: inwoners, dorpen en voorzieningen moeten op een veilige en duurzame manier met elkaar verbonden zijn. Dan is het heel wenselijk dat de verschillende soorten verkeer, landbouwverkeer, fiets en auto, van elkaar gescheiden zijn.”
De raad besloot via een amendement te kiezen voor variant 4+. Deze variant heeft een vrijliggend fietspad aan de zuidkant van de Korteweg en delen van de Middelsluissedijk WZ en Schoutsdijk. De ligging van de wegen blijft hetzelfde. De Korteweg wordt ingericht volgens de regels ‘duurzaam veilig’. Dit houdt in dat de weg breder wordt. Daarnaast verbeteren we de bochten. Hier komt meer ruimte voor in- en uitvoegend verkeer. Dit zorgt voor een veilige en soepele afwikkeling van het verkeer. Ook komt er meer ruimte voor een veilige oversteek van de fietsers. Al deze maatregelen bij elkaar zorgen voor een betere doorstroming en verbetering van de verkeersveiligheid.
Het college van burgemeester en wethouders vindt variant 4+ zeer acceptabel maar gaf zelf de voorkeur aan variant 5a. In deze variant wordt voorgesteld naast een vrijliggend fietspad ook de Middelsluissedijk WZ en de Schoutsdijk te verleggen en van de huidige Middelsluissedijk WZ een fietsstraat te maken. Daarmee zou de leefbaarheid van de aanwonenden behoorlijk verbeteren.
Afstemming met alle partijen
Waterschap Hollandse Delta is eigenaar van de Korteweg en de omliggende wegen (Provincialeweg en Noord-Achterweg). Daarom werkt gemeente nauw samen met het waterschap om de verkeersveiligheid op de Korteweg te verbeteren. De diverse varianten bespraken we ook met omwonenden en grondeigenaren. Zij geven ook de voorkeur voor variant 4+.
In december neemt de Verenigde Vergadering van het waterschap een besluit. Daarna kunnen de voorbereidingen starten. Zo moet een samenwerkingsovereenkomst tussen beide partijen worden gesloten en starten we samen met het waterschap een projectteam. Daarna starten de gesprekken om de benodigde grond aan te kopen. Het schetsontwerp werken we uit naar een definitief ontwerp en de ruimtelijke procedure wordt opgestart. De aanbesteding en uitvoering staan op de planning voor 2023 en 2024. We hopen het fietspad in 2024 klaar te hebben. De weg is eigendom van het waterschap en blijft na uitvoering in beheer en onderhoud bij het waterschap.
Wethouder Harry van Waveren (mobiliteit) is tevreden met het genomen besluit. “Na een lang en zorgvuldig traject met omwonenden en grondeigenaren is het fijn dat er nu een besluit ligt. Dit besluit is vooral positief voor fietsers die dagelijks gebruik maken van de drukke Korteweg. Want deze weg is de verbindende schakel tussen de Provincialeweg naar de A29 en de wegen naar de dorpen aan de westkant van de Hoeksche Waard.
Een bredere Kortweg draagt bij aan een betere doorstroming en goede bereikbaarheid van dit deel van de Hoeksche Waard. Dat past binnen de doelstellingen die we nastreven op het gebied van mobiliteit: inwoners, dorpen en voorzieningen moeten op een veilige en duurzame manier met elkaar verbonden zijn. Dan is het heel wenselijk dat de verschillende soorten verkeer, landbouwverkeer, fiets en auto, van elkaar gescheiden zijn.”
De raad besloot via een amendement te kiezen voor variant 4+. Deze variant heeft een vrijliggend fietspad aan de zuidkant van de Korteweg en delen van de Middelsluissedijk WZ en Schoutsdijk. De ligging van de wegen blijft hetzelfde. De Korteweg wordt ingericht volgens de regels ‘duurzaam veilig’. Dit houdt in dat de weg breder wordt. Daarnaast verbeteren we de bochten. Hier komt meer ruimte voor in- en uitvoegend verkeer. Dit zorgt voor een veilige en soepele afwikkeling van het verkeer. Ook komt er meer ruimte voor een veilige oversteek van de fietsers. Al deze maatregelen bij elkaar zorgen voor een betere doorstroming en verbetering van de verkeersveiligheid.
Het college van burgemeester en wethouders vindt variant 4+ zeer acceptabel maar gaf zelf de voorkeur aan variant 5a. In deze variant wordt voorgesteld naast een vrijliggend fietspad ook de Middelsluissedijk WZ en de Schoutsdijk te verleggen en van de huidige Middelsluissedijk WZ een fietsstraat te maken. Daarmee zou de leefbaarheid van de aanwonenden behoorlijk verbeteren.
Afstemming met alle partijen
Waterschap Hollandse Delta is eigenaar van de Korteweg en de omliggende wegen (Provincialeweg en Noord-Achterweg). Daarom werkt gemeente nauw samen met het waterschap om de verkeersveiligheid op de Korteweg te verbeteren. De diverse varianten bespraken we ook met omwonenden en grondeigenaren. Zij geven ook de voorkeur voor variant 4+.
In december neemt de Verenigde Vergadering van het waterschap een besluit. Daarna kunnen de voorbereidingen starten. Zo moet een samenwerkingsovereenkomst tussen beide partijen worden gesloten en starten we samen met het waterschap een projectteam. Daarna starten de gesprekken om de benodigde grond aan te kopen. Het schetsontwerp werken we uit naar een definitief ontwerp en de ruimtelijke procedure wordt opgestart. De aanbesteding en uitvoering staan op de planning voor 2023 en 2024. We hopen het fietspad in 2024 klaar te hebben. De weg is eigendom van het waterschap en blijft na uitvoering in beheer en onderhoud bij het waterschap.