Ondernemersvereniging stuurt brandbrief aan Rijkswaterstaat na afsluitingen wegen in Hoeksche Waard
OUD-BEIJERLAND - Ondernemersvereniging OHW heeft een brief gestuurd naar Rijkswaterstaat omtrent de situatie die van de week ontstond bij afsluitingen van de A29/Heinenoordtunnel en de gedeeltelijke afsluiting gelijkertijd va nde N217 bij Maasdam en Puttershoek. Daar onstonden gevaarlijke situaties die niet gewenst waren. De brief luidde als volgt.Geachte bestuurders,
In de Hoeksche Waard ontstond gisteravond (27 augustus 20-25) een levensgevaarlijke verkeerssituatie door de combinatie van:
Nachtelijke afsluitingen van de A29/Heinenoordtunnel.
Relatief veel verkeer dat via de (gratis doorgang van de) Kiltunnel de N217 opstroomt.
Gelijklopende afsluitingen van de N217 bij Maasdam en Puttershoek. Reeds bij afslag Strijen start de omleidingsroute, maar weggebruikers zien dan de N217 gewoon nog open richting Maasdam, Puttershoek en vervolgen hun reis. Veel verkeer slaat dat bij Maasdam af richting Puttershoek (want vanaf daar is de N217 wel gesloten) en zoekt via Heinenoord een uitweg, tevergeefs want daar is alle hermetisch afgesloten. Een fuik dus.
Automatische route-aanwijzingen van navigatiesystemen (TomTom, Google, Waze) die verkeer langs smalle dijken en polderwegen sturen.
Het resultaat: een groot deel van het verkeer – vaak vermoeid nachtelijk verkeer, inclusief zwaar transport – rijdt door kernen en over wegen die nooit ontworpen zijn voor intensieve omleidingsstromen.
Analyse van de gevaren
Navigatiesoftware kiest kortste route: TomTom en consorten sturen voertuigen via Sint Anthoniepolder, Blaaksedijk en andere smalle dijkwegen.
Fysieke risico’s: smalle rijbanen, geen vangrails, onvoldoende verlichting, landbouwvoertuigen, fietsers en voetgangers.
Gevaarlijke situatie: Vrachtwagens die moeten draaien, of in zijn achteruit terug op afgesloten dijkwegen. Verkeer dat langs de N217 (illegaal) de parallel weg pakt, met gevaarlijke situaties voorwandelaars, fietsers en scooters.
Menselijke factor: nacht, vermoeidheid, stress door omleidingen → verhoogde kans op stuurfouten.
Vergelijkbare casus: de tragedie bij Nieuw-Beijerland (Zuidzijdsedijk, 27 augustus 2022) toont hoe groot de gevolgen kunnen zijn als zwaar verkeer en smalle dijkwegen elkaar kruisen.
Waarom dit niet mag gebeuren?
De overheid heeft de plicht de veiligste route aan te wijzen en te borgen, zeker wanneer grootschalige renovaties overlappen. Door planning en communicatie zoals nu ontstaat het tegendeel:
Twee hoofdverbindingen tegelijk dicht.
Weggebruikers zonder kennis van de regio volgen blind hun navigatie.
Officiële omleidingsroutes (N491, N489) worden onvoldoende in navigatiesystemen doorgevoerd of gemarkeerd.
Oplossingen (concreet en uitvoerbaar)
Strakke afstemming van werkzaamheden: nooit gelijktijdige afsluitingen van A29 en N217 in de nacht.
Verplichte koppeling met navigatieproviders: bij afsluitingen moet Rijkswaterstaat de officiële omleidingsroutes verplicht doorzetten naar TomTom, Google en Waze.
Lokale verkeersmaatregelen: afsluiten van kwetsbare dijkwegen voor doorgaand verkeer tijdens afsluitingen (alleen bestemmingsverkeer toelaten).
Handhaving en signalering: mobiele flitsers, politiecontroles en tijdelijke snelheidsverlagingen op de aangewezen omleidingsroutes.
Transparante communicatie: duidelijke publieksinformatie, niet alleen via “VanAnaarBeter”, maar ook via lokale media, sociale kanalen en bewonersbrieven.
Slot
De huidige situatie is niet alleen hinderlijk voor de weggebruikers, maar brengt grote veiligheidsrisico’s met zich mee. Als er opnieuw een ernstig incident plaatsvindt op een dijk of in een dorp, kan niemand zeggen dat het niet te voorzien was. De lessen uit Nieuw-Beijerland verplichten ons tot beter nadenken over de nadelige gevolgen van gelijktijdige afsluitingen en beter communiceren tussen diverse instanties die aan de lat staan voor werkzaamheden en afsluitingen.
Wij verzoeken u dringend:
De huidige omleidingspraktijk per direct te herzien, zeker gelet op de afsluiting van de Heinenoordtunnel (Zuid-Noord) d.d. 28 augustus 2025, eveneens met een afgesloten N217.Structureel beleid te maken waarbij veiligheid van inwoners en weggebruikers boven planningsgemak of kostenbesparing gaat.
Beter te communiceren tussen de diverse voor de werkzaamheden verantwoordelijke instanties om dit soort risicovolle simultane afsluitingen te kunnen voorkomen.