
Zwarte Zaterdag
Mijn mailbox wordt al dagenlang overspoeld met fantastische aanbiedingen. De reclamefolders doen er nog een schepje bovenop. Klusgereedschap, elektronische gadgets, kleding, schoenen, boeken, het houdt niet op. Ik kan slapend rijk worden. Big Brother heeft mijn koop- en internetgedrag uitstekend in kaart gebracht.
Na Red Monday volgt Orange Tuesday, Yellow Wednesday, Blue Thursday met als klap op de vuurpijl Black Friday. Want daar gaat het allemaal om, Black Friday.
Kort door de bocht genomen is de definitie van Black Friday; ‘Hoe klop je mensen zoveel mogelijk geld uit de zak?’
Heel simpel. Je verhoogt in de weken voor Black Friday geleidelijk de prijzen met een procentje of vijfentwintig. Ook neem je een gehaaid marketingbureau in de arm. Deze snelle jongens, gespecialiseerd in opdringerige reclamecampagnes, ontwikkelen een gehaaid plan. Dit mondt uit in inktzwarte krantenadvertenties (niet bepaald origineel) en strategisch geplaatste billboards.
Emailadressen van potentiële klanten worden aangekocht. Kolossale emailbommen vliegen de deur uit. Ieder zichzelf respecterend bedrijf adverteert zich een bult en strooit met reclameboodschappen op radio en tv. Sociale media bewerken de klant op hun eigen uitgekiende wijze. Tot 50 en soms wel 70% korting, wauw, tel uit je winst.
Ondernemers die sceptisch staan tegenover Black Friday zijn haast gedwongen om mee te doen. Simpelweg omdat het anders omzet gaat kosten, zeker in Coronatijd.
Ze hebben het er gigantisch druk mee. Het is de bedoeling dat de consument verzuipt in de informatie en een langzame hersenspoeling ondergaat. Als bij hem de knop eenmaal omgaat en de beoogde hebberigheidsfase is ingezet, gaat de beer finaal los. ‘Wat fijn dat dit precies in de periode voor Sint en kerst valt’, is de gedachte. Leuk dat ze de week voor Black Friday benutten als warmlopertje. Fantastisch! Een week lang korting, hoera!
Chaotische taferelen à la Amerika zijn vooralsnog in Nederland niet aan de orde. Je zal maar onder de voet worden gelopen tijdens een klanteninvasie. Vertrapt worden voor de bak met boxershorts. In het heetst van de strijd gewurgd door het gordijn van een pashokje dat iemand wraakzuchtig om je nek slaat. Stijf gescholden door een mededinger naar die gewilde robotstofzuiger. Net die allerlaatste digitale heteluchtfriteuse moeten missen. PTSS ligt op de loer.
Ik hoop dat u na Black Friday niet op zwart zaad zit en laten we vooral de volksgezondheid niet óók in de uitverkoop te zetten. Winkel veilig, pas goed op u zelf én uw portemonnee!
Na Red Monday volgt Orange Tuesday, Yellow Wednesday, Blue Thursday met als klap op de vuurpijl Black Friday. Want daar gaat het allemaal om, Black Friday.
Kort door de bocht genomen is de definitie van Black Friday; ‘Hoe klop je mensen zoveel mogelijk geld uit de zak?’
Heel simpel. Je verhoogt in de weken voor Black Friday geleidelijk de prijzen met een procentje of vijfentwintig. Ook neem je een gehaaid marketingbureau in de arm. Deze snelle jongens, gespecialiseerd in opdringerige reclamecampagnes, ontwikkelen een gehaaid plan. Dit mondt uit in inktzwarte krantenadvertenties (niet bepaald origineel) en strategisch geplaatste billboards.
Emailadressen van potentiële klanten worden aangekocht. Kolossale emailbommen vliegen de deur uit. Ieder zichzelf respecterend bedrijf adverteert zich een bult en strooit met reclameboodschappen op radio en tv. Sociale media bewerken de klant op hun eigen uitgekiende wijze. Tot 50 en soms wel 70% korting, wauw, tel uit je winst.
Ondernemers die sceptisch staan tegenover Black Friday zijn haast gedwongen om mee te doen. Simpelweg omdat het anders omzet gaat kosten, zeker in Coronatijd.
Ze hebben het er gigantisch druk mee. Het is de bedoeling dat de consument verzuipt in de informatie en een langzame hersenspoeling ondergaat. Als bij hem de knop eenmaal omgaat en de beoogde hebberigheidsfase is ingezet, gaat de beer finaal los. ‘Wat fijn dat dit precies in de periode voor Sint en kerst valt’, is de gedachte. Leuk dat ze de week voor Black Friday benutten als warmlopertje. Fantastisch! Een week lang korting, hoera!
Chaotische taferelen à la Amerika zijn vooralsnog in Nederland niet aan de orde. Je zal maar onder de voet worden gelopen tijdens een klanteninvasie. Vertrapt worden voor de bak met boxershorts. In het heetst van de strijd gewurgd door het gordijn van een pashokje dat iemand wraakzuchtig om je nek slaat. Stijf gescholden door een mededinger naar die gewilde robotstofzuiger. Net die allerlaatste digitale heteluchtfriteuse moeten missen. PTSS ligt op de loer.
Ik hoop dat u na Black Friday niet op zwart zaad zit en laten we vooral de volksgezondheid niet óók in de uitverkoop te zetten. Winkel veilig, pas goed op u zelf én uw portemonnee!