Dit maakt ons vak zo mooi!
We zijn in gesprek met directeur Gerard de Man van Mako Cleaning Service. We spraken de directeur-eigenaar al eerder over de historie van het familiebedrijf. Hoe een eenmansbedrijf doorgroeide naar een middelgrote organisatie met inmiddels zo’n 150 werknemers en een begrip in de Hoeksche Waard en daarbuiten is geworden. Gerard is er terecht trots op dat hij samen met broer Jean-Paul en zus Petra werkzaam is in de onderneming die zijn vader in 1994 overdroeg.
De reden van dit nieuwe gesprek is dat een van Gerards klanten, Alerimus, een nieuw onderkomen heeft in het onlangs opgeleverde woonzorgcomplex De Open Waard, waar Mako Cleaning Service al vele jaren schoonmaak-en glazenwasserswerkzaamheden verzorgt.
Waarom is de Open Waard zo belangrijk?
‘De Open Waard is een van onze vaste opdrachtgevers. Er staat een prachtig nieuw gebouw in Oud-Beijerland. Met een hoogwerker worden de ramen buiten bewassen. Daarnaast heb ik jeugdherinneringen aan De Open Waard. In mijn jonge jaren heb ik er gewerkt om zakgeld bij te verdienen,’ glimlacht Gerard. ‘Mede daarom vind ik het bijzonder dat we De Open Waard nog steeds tot onze klanten mogen rekenen.’
Sociale functie
Gerard vervolgt: ‘Wist je trouwens dat onze glazenwassers, elk jaar in december, met de bewoners van De Open Waard, gezamenlijk kerststukjes maken? Dat gebeurt tijdens de Actieweek ‘Glazenwassers.’ Dat levert zulke ontroerende taferelen op want onze mannen zijn doorgaans stoere kerels met oorbellen en tatoeages. Maar de bewoners van De Open Waard en mijn mannen vinden het ronduit fantastisch!’ (foto kerststukjes?)
Een mooi voorbeeld van maatschappelijke betrokkenheid van Mako Cleaning naar haar klanten.
“Ons personeel maakt niet alleen schoon, men heeft ook oog voor de mens. Het komt regelmatig voor dat onze medewerkers na het werk even de tijd nemen om koffie te drinken met de bewoners in de Open Waard en luisteren naar hun verhalen.”
Wat heb je van je vader meegekregen?
‘Goed luisteren naar de klant om wensen in kaart te brengen om zodoende aanbod en vraag goed op elkaar af te stemmen. Mijn vader had ook die dienstverlenende instelling’, zegt Gerard zonder na te denken. ‘We denken mee en zoeken naar een best passend advies.’
Waarin onderscheidt het bedrijf zich?
‘In de schoonmaakbranche is veel concurrentie. Onze organisatie is compact, daardoor houden we de lijnen kort met onze klanten en hebben we veel persoonlijk contact met onze opdrachtgevers. Onze kracht ligt in die betrokkenheid en directe beschikbaarheid. Onze klanten weten dat inmiddels.’
Wat is het grootste verschil tussen vroeger en nu?
‘Destijds lapten glazenwassers ramen op hun houten en wiebelige ladders. Dat is geen vergelijk met de speciale hoogwerkers die we nu gebruiken. Wij ondernemen op een maatschappelijk verantwoorde manier. De kwaliteit die we nastreven is geborgd in ons kwaliteitssysteem. Daarbij is de kwaliteit die wij nastreven geborgd in ons kwaliteitssysteem, volgens het ISO-9001 en qua veiligheid zijn we VCA gecertificeerd.’
‘Wist je trouwens dat het beroep glazenwasser toch nog veelal wordt gekozen door mannen? Wij zijn er daarom trots op dat we ook een vrouwelijke glazenwasser in ons team hebben!’
Het is duidelijk. De man die zichzelf ooit als professioneel wielrenner zag, switchte beroepsmatig naar professioneel schoonmaker. Inmiddels is het zijn passie te noemen. Gerard: ‘Het is een intrigerende branche. Ik ben dankbaar dat ik in de voetsporen van mijn vader mocht treden en ontzettend trots op datgene wat we met z’n allen hebben bereikt.’
De reden van dit nieuwe gesprek is dat een van Gerards klanten, Alerimus, een nieuw onderkomen heeft in het onlangs opgeleverde woonzorgcomplex De Open Waard, waar Mako Cleaning Service al vele jaren schoonmaak-en glazenwasserswerkzaamheden verzorgt.
Waarom is de Open Waard zo belangrijk?
‘De Open Waard is een van onze vaste opdrachtgevers. Er staat een prachtig nieuw gebouw in Oud-Beijerland. Met een hoogwerker worden de ramen buiten bewassen. Daarnaast heb ik jeugdherinneringen aan De Open Waard. In mijn jonge jaren heb ik er gewerkt om zakgeld bij te verdienen,’ glimlacht Gerard. ‘Mede daarom vind ik het bijzonder dat we De Open Waard nog steeds tot onze klanten mogen rekenen.’
Sociale functie
Gerard vervolgt: ‘Wist je trouwens dat onze glazenwassers, elk jaar in december, met de bewoners van De Open Waard, gezamenlijk kerststukjes maken? Dat gebeurt tijdens de Actieweek ‘Glazenwassers.’ Dat levert zulke ontroerende taferelen op want onze mannen zijn doorgaans stoere kerels met oorbellen en tatoeages. Maar de bewoners van De Open Waard en mijn mannen vinden het ronduit fantastisch!’ (foto kerststukjes?)
Een mooi voorbeeld van maatschappelijke betrokkenheid van Mako Cleaning naar haar klanten.
“Ons personeel maakt niet alleen schoon, men heeft ook oog voor de mens. Het komt regelmatig voor dat onze medewerkers na het werk even de tijd nemen om koffie te drinken met de bewoners in de Open Waard en luisteren naar hun verhalen.”
‘Kopje koffie glazenwasser?’ is nog altijd een veelgehoorde leus in De Open Waard.
Wat heb je van je vader meegekregen?
‘Goed luisteren naar de klant om wensen in kaart te brengen om zodoende aanbod en vraag goed op elkaar af te stemmen. Mijn vader had ook die dienstverlenende instelling’, zegt Gerard zonder na te denken. ‘We denken mee en zoeken naar een best passend advies.’
Waarin onderscheidt het bedrijf zich?
‘In de schoonmaakbranche is veel concurrentie. Onze organisatie is compact, daardoor houden we de lijnen kort met onze klanten en hebben we veel persoonlijk contact met onze opdrachtgevers. Onze kracht ligt in die betrokkenheid en directe beschikbaarheid. Onze klanten weten dat inmiddels.’
Wat is het grootste verschil tussen vroeger en nu?
‘Destijds lapten glazenwassers ramen op hun houten en wiebelige ladders. Dat is geen vergelijk met de speciale hoogwerkers die we nu gebruiken. Wij ondernemen op een maatschappelijk verantwoorde manier. De kwaliteit die we nastreven is geborgd in ons kwaliteitssysteem. Daarbij is de kwaliteit die wij nastreven geborgd in ons kwaliteitssysteem, volgens het ISO-9001 en qua veiligheid zijn we VCA gecertificeerd.’
‘Wist je trouwens dat het beroep glazenwasser toch nog veelal wordt gekozen door mannen? Wij zijn er daarom trots op dat we ook een vrouwelijke glazenwasser in ons team hebben!’
Het is duidelijk. De man die zichzelf ooit als professioneel wielrenner zag, switchte beroepsmatig naar professioneel schoonmaker. Inmiddels is het zijn passie te noemen. Gerard: ‘Het is een intrigerende branche. Ik ben dankbaar dat ik in de voetsporen van mijn vader mocht treden en ontzettend trots op datgene wat we met z’n allen hebben bereikt.’