CompanyCure: bij bedrijfsovername en verkoop van uw bedrijf

Focus
‘Spanning in het overnameproces houd je scherp. Je begint aan het verkoopproces en de verkoper verwacht dat het proces, inclusief de inhoud, in goede handen is bij je. Terecht, maar het loopt niet altijd zoals verwacht en gehoopt,’ stelt Corijn die met zijn jarenlange ervaring al veel ondernemers heeft mogen begeleiden in bedrijfsovername. ‘We zijn vooral actief voor MKB-ondernemers met focus op de sectoren facilitair, bouw, onderhoud, financieel en overige zakelijke dienstverlening met een jaarlijkse omzet tussen de 1 en 15 miljoen euro. Door onze focus leveren we juist extra toegevoegde waarde in het verkoopproces’.
Juiste koper cruciaal
De combinatie van het proces, de inhoud en alles wat daarbij komt kijken, maakt het begeleiden van overnames spannend en interessant als vakgebied. Corijn: ‘Uiteindelijk ervaren wij dat het vinden van de juiste koper cruciaal is voor het uiteindelijke resultaat. Misschien een open deur, maar je moet hem wel vinden. Onze strategische aanpak voorziet hierin, daarbij gezegd dat deze aanpak van grote invloed is op het uiteindelijke resultaat. En dat gaat soms gepaard met de nodige emoties. Vaak trachten we de emotie eruit te halen en soms brengen we deze er bewust in’, glimlacht Corijn.
‘Uiteindelijk gaan wij voor het resultaat waar onze opdrachtgever tevreden mee is. Maar de trucjes in overnameland kennen we inmiddels, evenals de tactieken. Daar ligt onze toegevoegde waarde. Wij schromen er dus niet voor om juist voor een nóg beter resultaat te gaan, maar schetsen altijd wel per moment realistische scenario’s. Alles gaat weloverwogen,’ benadrukt Corijn die zijn opleiding bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit afrondde en samen met partner Eric Valk al jaren actief is in het vakgebied.
Due diligence
Een belangrijk moment dat volgens Corijn vaak onderschat wordt door de verkoper, is het moment ná ondertekening van de LOI (Letter of Intent). Corijn verklaart: ‘De verkoper onderschat vaak het proces ná de LOI. Iedere situatie is uiteraard verschillend, maar zeker strategische kopers hebben tegenwoordig de neiging om vanuit koperszijde de boel juridisch zoveel als mogelijk dicht te timmeren. Ze kunnen van due diligence (oftewel boekenonderzoek) een waar gebeuren maken, om vervolgens de verkoper om de oren te slaan met allerlei garanties, zekerheden en aansprakelijkheden en wat eventueel zou kunnen leiden tot een lagere overnameprijs. Dat moet je als begeleidende partij zoveel als mogelijk zien te ondervangen. Daar zijn we inmiddels door onze ervaring scherp en alert in.’
Digitalisering
Het gebruik van virtuele datarooms zorgt ervoor dat bij strategische kopers een waslijst aan mensen meekijkt en dat levert vaak veel gedoe op. ‘Op zich levert deze vorm van digitalisering diverse voordelen op. De meeste strategische kopers maken gebruik van virtuele datarooms. Het zorgt ervoor dat je data veilig en efficiënt gedeeld wordt, zodat dit ten goede komt aan het dealmakingproces. Uiteindelijk bevordert dit de communicatie en de uiteindelijke dealmaking’, verklaart Corijn tot slot.
CompanyCure Bedrijfsovername BV
Edisonstraat 12
3261 LD Oud-Beijerland
06 -24457540
steven@companycure.nl
www.companucure.nl